prázdný

Nákupní košík je prázdný.

Pro dopravu zdarma nakupte ještě za 1 990 Kč.

Přejít do košíku

Jak vybrat kancelářskou židli nebo křeslo

Pokud máte sedavou práci a v kanceláři za pracovním stolem trávíte spousty hodin, měli byste si dát záležet na výběru ergonomické židle. Správně vybraná a nastavená kancelářská židle vám totiž pomůže při práci sedět ve správné poloze, bude ulehčovat vašim zádům a snižovat riziko bolestí zad, paží či hlavy. Podívejte se na náš video návod, kde popisujeme jednotlivé části židle a radíme, jak je správně nastavit.

 


 

(Pro shlédnutí všech našich videoporaden navštivte náš YouTube kanál.)

 

Co si ujasnit před výběrem

Kancelářská židle nebo křeslo?

V prvním kroku se budete rozhodovat mezi dvěma kategoriemi produktů: kancelářské židle a kancelářská křesla. Rozdíl je v jejich konstrukci: kancelářské židle mají většinou více možnosti nastavení, jsou lehčí a prodyšnější. Kancelářská křesla bývají mohutnější, mívají širší a masivnější opěrnou část a na první pohled jsou také pohodlnější. Většinou ale mají méně možností nastavení a velmi tak záleží na jejich provedení a na tom, zda konstrukce křesla odpovídá vaší postavě.

Doba sezení

Před nákupem kancelářské židle si také ujasněte, jak dlouho na židli plánujete každý den sedět – podle tohoto faktoru je možné židle dělit na ty, které jsou vhodné na krátkodobé sezení, a na ergonomické židle vhodné pro celodenní práci vsedě. Kancelářské židle podle doporučené doby sezení rozdělujeme do těchto skupin:

 

Nosnost

Nosnost určuje maximální váhu člověka, který by měl židli využívat. Židle mívají nosnost minimálně 110 kg, ale v nabídce máme také kancelářské židle s vyšší nosností (120 kg, 130 kg, 150 kg a 160 kg).

Konstrukce židle

Výběr kancelářské židle

Židle by měla být zkonstruována tak, aby ji bylo možné nastavit podle postavy pracovníka a poskytovala tak jeho tělu potřebnou oporu a pohodlí. Konstrukce kancelářské židle musí být pevná a stabilní, nikoliv vratká nebo kývající se. Existují ale také židle, jejichž sedák je upevněn na speciálním pohyblivém péru, které nutí zapojovat při sezení různé druhy svalů. Taková židle určitě perfektně plní svou podstatu, ale každému nemusí přinést komfort.

Nyní si projdeme jednotlivé části židle a vysvětlíme jejich funkčnost:

Sedák židle

Sedák židle by měl být vždy nastavitelný. Ideální je, když lze sedáku nastavit výška (posouvá se nahoru a dolů), u propracovanějších židlí je možné nastavovat také hloubku (pojezd dopředu a dozadu) nebo sklon (úhel sklonu dopředu a dozadu). Sedák je třeba nastavit podle výšky pracovníka tak, aby při sezení měl kolena o kousek níže než boky a přitom chodidla pohodlně položené na zemi, a to i ve chvíli, kdy se opře nebo zakloní.

Věnujte pozornost také tvaru sedáku, který by měl být co nejvíce přizpůsoben lidskému posedu. Vytvarovaný sedák vás také bude motivovat k tomu, abyste seděli ve správné pozici, ale nesmí vám stlačovat stehna zespodu.

Opěrák

Opěrák zad by měl být správně tvarovaný, vyrobený z vhodného čalounění a především by měl být pohodlný. Ideální je, pokud má nastavitelnou bederní opěrku, díky které bude opěrná část kopírovat tvar vaší páteře.

Doporučujeme si pořídit kancelářskou židli se synchronním mechanismem, která umožňuje tzv. dynamické sezení: ve chvíli, kdy se opřete, se opěrák mírně nakloní dozadu s vámi a pokračuje tak v podpoře vaší páteře. Na některých židlích je také možné nastavit protiváhu podle hmotnosti pracovníka tak, aby jej při opření vždy jemně vracela do správné polohy.

Područky

Područky ulevují svalům paží a na ramenou a zároveň usnadňují vstávání ze židle, určitě je tedy žádoucí pořídit si kancelářskou židli s područkami. Područky by měly být pouze tak velké, aby podpíraly lokty, ne zápěstí. Zároveň by měly být umístěné tak, abyste s nimi nenaráželi do stolu.

Existují kancelářské židle s područkami, které jsou umístěné napevno nebo jsou výklopné (můžete je tak využít jen v případě potřeby). Výhodou je, když jsou područky flexibilní a umožňují nastavení výšky, někdy i hloubky a úhlu umístění. Pokud z nějakého důvodu o područky nestojíte nebo je nepotřebujete, jednoduše zvolte kancelářskou židli bez područek.

Podhlavník

Některé židle umožňují také pracovat „vleže“, u takových židlí oceníte podhlavník neboli opěrku hlavy z tzv. líné pěny, která netlačí hlavu dopředu.

Materiál

Při výběru židle se zaměřte především na materiál potahu – textil je velmi příjemný na dotek, síťovaný materiál je zase velmi hygienický a prodyšný. Některé židle oba materiály kombinují: na sedáku tak můžete mít příjemné textilní čalounění, zatímco opěrák ze síťoviny bude díky prodyšnosti zabraňovat pocení.

Samotná konstrukce židle většinou bývá vyrobena buď z plastu (v takovém případě je židle lehčí, ale také méně odolná a s nižší nosností), anebo má konstrukci kovovou (židle bývá pevnější, stabilnější, s vyšší nosností, ale také těžší).

Barva

Jako poslední bod vám doporučíme vybrat samotný design židle. Především v open spacu je třeba, aby interiér vhodně ladil a pomáhal dotvářet firemní identitu. Kromě běžných černých kancelářských židlí v naší nabídce najdete také kancelářské židle červené, bílé, modré, zelené, šedé nebo například oranžové. Volte vkusně a s ohledem na okolní prostředí a vlastní preference.

Pro snazší orientaci v naší nabídce využijte dynamický srovnávač kancelářských židlí.

Proč investovat do správné židle?

Práci vsedě u počítače vykonává stále více lidí a doba strávená v této nepřirozené pozici se prodlužuje. Zaměstnanci v kancelářích i ti, kteří pracují na počítačích z domova, už většinou pocítili bolesti zad a končetin. Pokud si neupraví své pracoviště a nepořídí si vhodnou kancelářskou židli, mohou tyto potíže přejít až v syndrom RSI (poškození z trvalého namáhání).

Nejčastěji se při práci na PC objevují tyto problémy:

  • poškození zad a krční páteře
  • bolesti hlavy
  • bolesti rukou, zápěstí, loktů a ramen
  • syndrom tenisového loktu
  • syndrom karpálního tunelu
  • poškození hybnosti ramenních pletenců

Syndrom RSI je soubor poškození, která vznikají v důsledku nedodržování ergonomie práce a pracovního prostředí. Vznikají opakovaným namáháním určitých částí těla, zejména pak opakovanými drobnými pohyby, nesprávnou polohou těla při práci nebo neustálým svalovým napětím. Syndrom RSI je v dnešním digitálním světě jednou z nejčastějších příčin nemoci z povolání, které se dotýkají především kancelářských profesí. Často vede k operativním zákrokům.

Syndromu RSI se dá předcházet preventivním dodržováním základních ergonomických pravidel a ergonomickým přizpůsobením pracoviště. Funkční ergonomická židle je tak jedna z prvních kancelářských věcí, kterou byste měli řešit hned na začátku, nikoliv až po několika letech sezení.

 

 

Kancelářské potřeby na úvodní stránku
nakoupit kancelářskou židli Kancelářské židle
nakoupit kancelářské křeslo Kancelářská křesla